PlayStation 2 i kontroler GunCon
PlayStation: Ikona rozrywki
PlayStation to nazwa, kt贸ra jest rozpoznawana przez graczy na ca艂ym 艣wiecie. W Hackerspace Tr贸jmiasto prezentujemy wybrane egzemplarze w ramach Sekcji Youngtimer贸w. Jednym z najbardziej interesuj膮cych element贸w jest kontroler GunCon, kt贸ry wyr贸偶nia si臋 wyj膮tkowym sposobem dzia艂ania.
Jak dzia艂a kontroler GunCon
Na ekranie telewizora kineskopowego obraz jest podzielony na setki cienkich, poziomych linii, rysowanych kolejno od g贸ry do do艂u i od lewej do prawej. W rzeczywisto艣ci tylko jedna z tych linii jest o艣wietlona w danym momencie. Pomimo tego, nasze oczy widz膮, a m贸zg interpretuje to jako sp贸jny, jednolity obraz na ca艂ym ekranie. Zjawisko to nazywamy bezw艂adno艣ci膮 wzroku. Nasze zmys艂y nie s膮 przystosowane do rozr贸偶niania zdarze艅 zachodz膮cych kilkadziesi膮t razy na sekund臋, dlatego postrzegamy to jako ci膮g艂y obraz, mimo 偶e w rzeczywisto艣ci tylko jedna linia jest widoczna w danym momencie.
Maszyny dostrzegaj膮 r贸偶nice
Maszyny nie maj膮 tego ograniczenia. Kiedy celujesz w ekran, zamontowana w kontrolerze w kszta艂cie pistoletu fotodioda odbiera 艣wiat艂o z ekranu z du偶o wi臋ksz膮 precyzj膮. Analizuj膮c, czy w danym u艂amku sekundy obszar, w kt贸ry celujesz, jest o艣wietlony, kontroler mo偶e dok艂adnie okre艣li膰 cel.
Ewolucja technologii wy艣wietlania
Warto doda膰, 偶e nowoczesne ekrany LCD dzia艂aj膮 na zupe艂nie innej zasadzie, co uniemo偶liwia dzia艂anie tego typu kontroler贸w na tych wy艣wietlaczach w takiej formie, w jakiej dzia艂a艂y na ekranach CRT. To zmienia spos贸b, w jaki korzystamy z technologii w grach wideo.